Ajokelpoinen ja turvallinen tieverkosto on Suomessa huoltovarmuuden, yritystoiminnan ja kokonaisturvallisuuden perusedellytys. Tieverkostoon tehtävät panostukset näkyvät alueemme elinvoimaisuudessa. Savo-Karjalan ja koko Suomen tiet ovat huonommassa kunnossa kuin kertaakaan aiemmin sitten lama-aikojen. Tiet rapautuvat ennätysvauhtia ja asfalttiteitä muutetaan sorateiksi.

Tieverkoston ja muun elämisen sekä yrittämisen perusinfranstruktuurin rahoitus pitää tulevaisuudessa saada kestävälle pohjalle. Tieverkoston ja infran kunnossapitäminen on talouskasvun turvaamisen takia oleellista. Teiden ja infran rahoituksesta taistelevia kansanedustajia tarvitaan eduskunnassa, koska valtion menoja pitää vähentää. Kyse on politiikan ja rahoituksen painotuksista ja arvoista.

Erityisesti Pohjois-Savo on ollut liian pitkään häviäjä liikenneinvestoinneissa. Suomen liikenneinvestoinnit ovat koko 2000-luvun painottuneet vahvasti Etelä- ja Länsi-Suomeen. Manner-Suomen kahdeksastatoista maakunnasta Pohjois-Savoon on 2000-luvulla kohdennettu liikenneinvestointeja neljänneksi vähiten. Alueellinen edunvalvonta ei ole onnistunut investointien turvaamisessa. Tilanne ei myöskään näytä muuttuvan pian. Pohjois-Savon osuus euromääräisesti väyläverkon investointisuunnitelmissa vuoteen 2030 mennessä on vain 1,8 %.

Huolestuttava tilanne on erityisesti elinkeinoelämän näkökulmasta. Infrainvestoinnit ja erityisesti niiden puute heikentävät kansainvälistä kilpailukykyä. Itä-Suomessa on huomattavat metsä-, kaivos- ja elintarviketeollisuuden sekä energia-, teknologia- ja koneteollisuuden sektorit. Lisäksi alueella on kasvavia matkakeskuksia kuten Tahko. Meillä on myös kasvava terveys- ja hyvinvointiteknologian sektori, joiden toimintaedellytyksistä on pidettävä huolta.

Koko tieverkoston huolehtiminen on oleellista Suomen turvallisuuden näkökulmasta. Huoltovarmuus edellyttää myös vähäliikenteisen tieverkon korjaamista. Taloustutkimuksen tuoreen selvityksen mukaan huoltovarmuudelle kriittisten kuljetusten kustannukset lähes kaksinkertaistuvat vuoteen 2025 mennessä, ellei vähäliikenteisten teiden ja niiden siltojen korjauksista huolehdita. Ennaltaehkäisy on tässäkin asiassa avainsana.

Karoliina Partanen

Asianajaja, kaupunginvaltuutettu, aluevaltuutettu (kok.)

 

Katso kaikki kirjoitukset

YHTEYS

+358 50 494 3585 

[email protected]

 

SOME